تطويل الشعر فى أقل من 30 يوم لأن الشعر الطويل والصحى هو حلم كل إمرأة فى هذه المقالة ستجدين 17 طريقة لتطويل الشعر فى أسرع وقت .

  •  ماسك البيض وزيت الزتيون

اخلطي 2 او 1 من صفار البيض علي حسب كثافة الشعر مع معلقتين من زيت الزيتون مع مقدار من المياة اخلطيه جيدا ، ووزعيهم علي الشعر بفرشاة الصبغة ، اتركيه علي شعرك لمدة ساعة او ساعتين ثم قومي بغسل الشعر وسوف تتفاجئين من تأثير هذا الماسك فى تطويل الشعر

  •  خلطة السدر وزيت الخروع

اخلطي 3 معالق من السدر مع معلقتين من زيت الخروج ومعلقتين من زيت السمسم او زيت الزيتون حتي تحصلي علي عجينة شبه سائله ، افركي شعرك بهذه الخلطة لمدة 10 دقائق ثم قومي بالاستحمام وواظبى على هذه الطريقة لمدة شهر ونصف وسوف تشاهدين مدى تأُير هذه الخلطة على تطويل الشعر وتقويته من جذوره .

  •  خلطة الزبادي والبيض والسدر

ضعي كمية من السدر مع الزبادي وبيضة كاملة ضعيهم علي الشعر ، اتركيها لمدة ساعتين او ثلاثة ثم اغسلي الشعر بالماء الفاتر ، بعد غسيلة ضيفي كمية من الصبار علي شعرك لترطيبه .

  •  خلطة المايونيز

خلطة المايونيز ليها تاثير فعال وسحري لتطويل وتنعيم ، اضيفي معلقتين من المايونيز واضيفي عليه معلقتين من الخروع مع نصف معلقة من زيت الزيتون وضعي صفار بيضة ويمكنك استخدامه بدون صفار البيض ،ارتدي غطاء للراس واتركيه علي الشعر لمدة 5 سعات قبل الاستحمام ، وستلاحظي الفرق ونعومة الشعر من اول استعمال .

  •  خلطة الافوكادو

قشري حبة الافوكادو جيدا وقطعيها الي اجزاء صغيرة ،اهرسي جيدا بالشوكة حتي تصبح عجينة خفيفة ، اضيفي الي مهروس الافوكادو معلقة كبيرة من جوز الهند ضعي الخليط علي شعرك بتدليك فروة الرأس اتركيه لمدة 15 دقيقة بالماء الفاتر

  •  ماسك الشاي الأخضر

الشاي الأخضر بيحتوي على مضادات أكسدة ، وده اللي بيخليه يقاوم تلف بوصيلات الشعر و كمان بيقويها و بكده بيساعد الشعر إنه يطول. و طريقة ماسك الشاي الأخضر بسيطة ، إغلي الشاى الأخضر و سيبيه شوية و لما يبقي دافي إغسلي فروة راسك بيه و سيبيه علي شعرك لمدة ساعة و بعد كده إغسليه بالشامبو و اشطفيه كويس جداً .

  •  ماسك خل التفاح

خل التفاح ليه فوايد كتير لانه بيزيل المواد الدهنية اللي بتسبب تلف الشعر ، و ده بيخلي الشعر أقوي و يطول أسرع ،وعلشان تعملي ماسك خل التفاح ، ضيفي فنجان صغير من خل التفاح للتر ميه دافية.و اشطفي شعرك بيه بعد ما تغسليه بالشامبو. الماسك ده مش بس بيطول الشعر ، كمان بيديه لمعة طبيعية حلوة.

  •  ماسك الجرجير و الزبادي

علشان تطولي شعرك في أسرع وقت ممكن تجربي ماسك الجرجير و الزبادي وجوز الهند ، إغسلي حزمة جرجير و إضربيها كويس في الخلاط.، بعد كده ضيفي معلقتين زيت جوز هند دافي و كوباية زبادى و كملي ضرب في الخلاط. وزعي الخليط على شعرك و غطيه ببونيه لمده ساعة و إغسليه بعد كده بالشامبو و اشطفيه كويس .

  •  ماسك الحلبة و زيت جوز الهند

علشان تعملي ماسك الحلبة و زيت جوز الهند ، إنقعي حبوب الحلبة في شوية ميه قليلة لمده خمس ساعات ، بعد الخمس ساعات صفي الميه و إهرسيها كويس جداً. خدي معلقة صغيرة من معجون الحلبة اللي عملتيه و ضيفي عليهم معلقتين صغيرين من لبن جوز الهند و إخلطي كويس. حطي الخليط على فروة راسك لمده نص ساعة ، بعد كده إغسلي شعرك بالشامبو و اشطفيه كويس ، بتكرار الماسك هتلاقي نتيجة رائعة .

  •  قصي أطراف الشعر بأنتظام

يجب عليكي قص اطراف شعرك بأنتظام وتحديد المده التي ستقومين بها بذلك تبعا لأطراف شعرك ونموها سواء كان سريع أو بطئ ولكن من الأفضل أن تقومي بقصها شهريا حتي تمنحي شعرك الأحساس بالحريه ويقوي من نفسه وستلاحظين بعد الشهر الثالث انه أصبح صحي بشكل كبير .

  •  مشطي شعرك يوميا قبل النوم

تمشيط الشعر يوميا قبل النوم بيساعد أن زيوته الطبيعيه تتحرك فيه بشكل سليم وهيساعد علي توزيع الدم في جميع انحاء الفروه ، ويجب عليكي ان تخصصي مشط خشنا وتبدأي من أسفل الرأس وصولا الي المقدمه ..

  •  تناولي الطعام المناسب

حتي تحصلي علي شعر قوي وطويل يجب عليكي ان تهتمي بالطعام المناسب والمغذي لصحتك وبالتالي سيعود علي قوه شعرك وطوله ، لذا ركزي علي البروتين واكثري منه مثل الحبوب والسمك والمكسرات والقمح الكامل .. وإذا كنتي نباتيه فقومي بالتركيز علي الفاكهه المختلفه ..

  •  أبتعدي عن الأجهزه الكهربائيه

المكواه والأستشوار وغيرهم من الأجهزه الكهربائيه التي تقوم بتصفيف الشعر تقوم بتقصيف الشعر مره بعد مره من أستخدامها وتقضي علي الزيوت الطبيعيه في الشعر ، أذن أوقفي أستخدامها أو قللي بشكل كبير من أستخدامها وعند الأضطرار قومي بتخفيض درجه الحراره لأقل درجه من أجل عدم القضاء علي الزيوت في الشعر ..

  •  تجنبي الشامبو بشكل يومي

علميا من الأفضل أن تقومي بغسل شعرك من 2 لـ 3 مرات أسبوعيا حتي تسمحي للزيوت الطبيعيه من التغلغل الي فروه الرأس ولكن لو أضطريتي لغسله يوميا تجنبي بالتاكيد غسل شعرك بالشامبو الخاص بيكي يوميا وقللي أستخدامه مع الأستحمام الي مرتين فقط في الأسبوع ..

  •  فيتامين د

فيتامين د يعتبر فيتامين الحياة لأن نقصه يبأثر علي حاجات كتير من ضمنها الشعر. نقص فيتامين د ممكن يؤدي لتساقط الشعر فلو أنتي مش بتتعرضي للشمس بشكل يومي ومباشر من ١٥-٢٠ دقيقة علي حسب لون بشرتك فتأكدي أن فرصة أن يكون عندك نقص فيتامين د مرتفعة لأن الفيتامين ده مش موجود في الأكل الا في أكلات محددة وبنسبب قليلة جدا. كمان لو أنتي من سكان المدن زي القاهرة فالتلوث بيمنع أشعة الشمس المناسبة أنها توصل للجلد وبالتالي ممكن تكوني عرضة لنقص فيتامين د. لو عندك نقص فيتامين د هتلاقي أن أغلب الطرق مش بتجيب نتيجة مع شعرك فالأفضل أنك تعملي تحليل لفيتامين د وتعرضيه علي طبيب يكتبلك الجرعات المناسبة.

  •  الحديد

من الحاجات برضو المؤثرة علي الشعر هو نسبة الحديد في جسمك. ناس كتير بيكون عندها نقص في الحديد وهي مش عارفة. لو شعرك مش بيطول بشكل طبيعي ومنتظم يبقي مهم تعملي تحليل للحديد وتعرضيه علي الطبيب عشان كتبلك جرعات مناسبة.

  •  عالجي قشرة الشعر

قشرة الشعر مش بتعتبر حاجة مقلقة في العادة ولا هي معدية لكن لو اتسابت بلا اهتمام وعلاج ممكن تؤدي لإلتهاب فروة الرأس وفقدان الشعر المؤقت لو مهتمة تحافظي علي شعرك وعاوزاه يطول يبقي مهم تستخدمي شامبو مخصص للقشرة وممكن تروحي لطبيب جلدية يكتبلك حاجات فعالة أكتر علي حسب حالة القشرة في شعرك.

  • نصائــــح

تطويل الشعر هى عملية تعتمد بشكل رئيسى على المواظبة على الوصفات والطرق الطبيعية
لتحصلين على شعر طويل وصحى عليكى أن تبتعدى عن الشامبوهات مجهولة المصدر