دجاج كنتاكي من اكتر الوجبات اللي بنحبها ، وكتير ممكن عنده اعتقاد أن الخلطه السحريه اللي بيتعمل بيها الدجاج محتكره فقط علي ” كنتاكي ” ومهما حاولنا نعملها من المستحيل تتطلع شبه دجاج كنتاكي بالظبط ، بس هنقدملكم خطوات تأكدلك أن التتبيله أو الخلطه السحريه زي ما انتي معتقده سهله ، وهتجربيها وتتأكدي بنفسك :

  • المقادير

1_ فرخه بيضا كيلو و 200 جرام .

2_ 10 أكياس مرقه دجاج فوريه .

3_ 4 معالق صغيره شطه .

_ 2 كوب دقيق .

  • شيلي جلد الفرخه

أبداي بأنك تشيلي جلد الفرخه وحاولي تتخلصي منه بنسبه 100% ، وقطعي الفرخه بعد ذلك لـ 10 قطع او 12 قطعه بحيث يكون حجم القطعه الواحده مش كبير علشان تتم التسويه جيدا وبالوقت المحدد .

  • أخلطي المقادير

قومي بخلط مرقه الدجاج الفوريه مع الشطه جيدا ، وحطيهم في كيس كبير ومعاهم قطع الدجاج وحطي عليهم ميه ساقعه ورجيهم لمده ربع ساعه جيدا علشان تتأكدي أن الخليط أمتزج مع الفرحه وحطيهم في التلاجه لمده يومين ..

  • طلعي الخليط من الثلاجه

_ بعد يومين بالظبط طلعي الفرخه من الثلاجه وصفي المايه من الكيس ، وحطي الفراخ في طبق كبير ، وجهزي جمبه طبق فيه دقيق وجمبه طبق فيه مايه ساقعه جدا وأخيرا طبق فيه دقيق ..

_ قومي بوضع القطعه الواحده في الدقيق وغطيها كويس وبعده في المايه الساقعه وبعده في طبق الدقيق الأخير ونزليها في الزيت المغلي والغزير في الطبق علي النار وبعد 5 دقاديق هدي عليها النار بحيث تسبيها تستوي كويس ..

  • نصائــــح

متقلقيش من مرقه الدجاج الفوريه لانها غير مضره تماما بأراء الاطباء وجميع الشيفات .
لازم تسيبي الفرخه يومين في التلاجه علشان تمتزج كويس مع الخليط .
لازم الزيت يكون كتير جدا في المقلايه علشان يغطي قطعه الدجاج بشكل كبير ولازم يكون حامي جدا .
حاولي تجهزيه في البيت اوفر ومتاكده مليون في الميه من مكوناته وجودته .
ممكن تحطي لطفلك قطعه منه او اتنين في الانش بوكس هيحبه بشكل كبير .
مرقه الدجاج الفوريه هتلاقها متوفره عند اي عطار أو سوبر ماركت كبير وهي بديله عن كل البهارات الموجوده في مطبخك .