الأذكار من العبادات المهمة جدا للمسلم لأنها بتحفظ عليه أمور دينه ودنيته ومن العبادات السهلة السريعة خصوصا لو أنت حافظ الأذكار. لو عاوز تعرف ازاي تحفظ أذكار الصباح والمساء اتبع الخطوات دي:

أكتر طريقة ساعدت ناس كتير تحفظ أذكار الصباح والمساء عن ظهر قلب هي المواظبة عليهم في الأساس. مهم جدا أنك تواظب علي الأذكار وتخلي دايما معاك في جيبك كتيب الأذكار والي بعد وقت قليل هتلاقي نفسك حفظت الأذكار بالتريب بتاعهم في الكتيب الي معاك بسبب المواظبة والالتزام عليهم.

بعض الناس بتستعين بلوحات مكتوب عليها الأذكار وتعلقها في غرفتها أو في المكان المناسب بحيث أنهم دايما يبقي أدام عينهم الأذكار فيفتكروا يقولوها بانتظام وكمان بتساعد علي حفظها.

موجود علي الإنترنت وممكن كمان علي بعض قنوات الراديو تسجيل لأذكار الصباح والمساء بصوت قراء مختلفين. ممكن تستمع للأذكار وتقول معاهم كل يوم لحد ما تحفظها لكن مهم أنك تلتزم مع قارئ معين وتكون متأكد من الأذكار الي بيقولها أنها من السنة الصحيحة.

في تطبيقات للموبيل بتعمل تنبيه أما يجي وقت الأذكار وممكن تقرا من خلالها الأذكار علي الموبيل جرب كذا تطبيق لحد ما تلاقي التطبيق المناسب ليك أكتر واستخدمه.

أهم حاجة الاستعانة بالله والدعاء