التسلخات من المشاكل الشائعة اللي بتحصل للاطفال خصوصا الاطفال ذوي البشرة الحساسة ودي بتكون بمثابة بعض الالتهابات اللي بتتكون نتيجة الاحتكاك لفترات طويلة للطبقة البلاستيكية الي بتمنع التسرب بالحفاض مع الجلد مع اهمال العناية بالطفل عناية تامة

غيرليه الحفاضة باستمرار بمجرد تبلله او اتساخه خصوصا في فترات الاسهال لان التصاق الحفاض لفترة من الوقت بجلد الطفل مبتل او متسخ بيسبب تهيجات في الجلد بتزداد كل ما بيزيد اهمال الام لتغيير الحفاضة مع ابتلالها كل ما بتزيد الالتهابات والتسلخات بشكل كبير وبتسبب للرضيع الم .

في انواع حفاضات بتكون منتشره في السوق مش مناسبة لبشرة طفلك لان بيكون فيها مواد او خامات غير صحية لبشرة طفلك ، حاولي تغيريله الحفاض بحفاض اخر عالي الامتصاص وبنوع صحي اكتر علي بشرة طفلك .

لو طفلك عنده تسلخات متقفليش الحفاضة بشكل محكم تماما يمنع دخول الهوا لجسمه واللي بدوره بيزيد الالتهابات سوءا ، اقفليه بشكل يسمح بدخول الهوا وبدون ما يسبب تسرب .

قبل تغير الحفاض لطفلك حاولي تعرضي بشرته لفترة للهوا وحاولي علي اد ما تقدري كل ما سمحت الفرصة ، لان الكتمة المستمرة للجلد وعدم تعرضها للهواء بتسبب الالتهابات .

احرصي علي تغير ملابس طفلك الرضيع باستمرار فور اتساخها او ابتلالها ، وضيفي لمياة الغسيل قطرات من الخل تساعدك علي تعقيم ملابسه ، احرصي علي جعل ملابسه نظفية ورائحتها عطرة لجعل الطفل في حالة جيدة وهادئة وعدم تعرضه للميكروبات او الالتهاب .

بعد استحمام طفلك احرصي تنضيف وتنشيف بشرته ووضع كمية من بودر الاطفال الطبية علي بشرته لتقليل اي التهاب بالبشرة وعدم السماح بخلق بيئة مناسبة لنمو البكتيريا والالتهابات .

من ضمن العادات المنزلية الشائعة والفعالة بشكل كبير هي دهن المناطق المصابة بالالتهابات بالزيوت الطبيعية زي زيت الزيتون او زيت جوز الهند .

في حالة وجود التهابات قوية بتسبب الم لطفلك وعدم وجود جدوي من الحلول السابقة من الضروري زيارة الطبيب علي الفور واخذ العلاج او المرهم المناسب للتخلص من الالتهابات .