أنتشر بشكل موسع موضوع التصوير الـسيلفي Selfie واللي فيها بتاخد الصوره بنافسك وغالباً بتبقى بالكاميرا اﻷمامية للموبايل . ولكن بتقابلنا مشاكل كتير منها أن ممكن أيدك تتهز وأنت بتضغط على زر التصوير أو الكاميرا الأمامية للموبايل رديئة فهنعرف النهارده نظبط الصورة السيلفي

  • ألتقاط الصورة

لو بتاخد صوره سيلفي ولازم تضغط على زرار ألتقاط الصورة فقدامك حلين يا أما تستخدم Selfie Stick (عصا السيلفي) أو تستخدم أبلكيشن مجاني متوافر بشكل مجاني.

اﻷندرويد : Voice Camera Free

الـ IOS : دVoiceCam – Take selfies with your voice

  • حمل التطبيق

أدخل على متجر Google Play من موبايلك وأكتب في مربع البحث أسم التطبيق وهو بالشكل التالي : “Voice Camera Free” . أضغط بعدها على كلمة install علشان تقوم بتحميل وتثبيت التطبيق على موبايلك وتقدر تستخدمه بسهولة . بعد ما ينتهي التحميل هتتحول كلمة install وهتبقى كلمة open فأضغط عليها علشان تفتح التطبيق .

  • أستخدم التطبيق

بعد فتح التطبيق هتظهرلك قايمة أختار منها Launch Camera علشان تقدر تفتح الكاميرا وبمجرد ما يتم فتح الكاميرا الخاصه بموبايلك هيظهرلك الشكل اللي في الصوره ده وكل اللي عليك أنك تقول Click وهيقوم التطبيق بألتقاط الصورة أتوماتيك .

  • ظبط صورك

بعد ما تاخد الصوره قوم بتحميل برنامج مايكروسوفت سيلفي وهو تطبيق متوافر على متجر اﻷندرويد و IOS لتظبيط الصور وجعلها بشكل أفضل وظبط الأضاءة ووضع فريمات وتأثيرات لصورك .

  • حمل التطبيق

أدخل على متجر Google Play من موبايلك وأكتب في مربع البحث أسم التطبيق وهو بالشكل التالي : “Microsoft Selfie” . أضغط بعدها على كلمة install علشان تقوم بتحميل وتثبيت التطبيق على موبايلك وتقدر تستخدمه بسهولة . بعد ما ينتهي التحميل هتتحول كلمة install وهتبقى كلمة open فأضغط عليها علشان تفتح التطبيق .