في ظل الاحداث الحالية مع الغلاء المستمر في اسعار المنتجات والخدمات بقي المرتب او مصروف البيت مش مكفي احتياجات البيت الاساسية اللي في تزايد مستمر في المقال ده هنقولك اهم الخطوات اللي هتساعدك توفري من مصروف البيت بنسبة كبيرة لكن الاهم هو التنفيذ .

اعملي قايمة شهرية بطلباتك وطلبات اولادك وزوجك والبيت وانزلي اشتريها بجملتها من اماكن كتير في وسط البلد زي حارة اليهود او محمد نجيب او الرويعي الخ .. اسالي هتلاقي هناك كل شئ بتحتاجيه من الابرة للصاروخ ، كلها اماكن ممكن تشتري منها احتياجاتك واحتياجات بيتك واولادك بنص او ربع السعر اللي بتشريه من المحلات العادية ، مش هتصدقي كم المبالغ اللي هتوفريها عن السابق .

الخضار والفاكهة من الحاجات اللي اسعارها مبالغ فيها في المولات ومحلات الخضروات ، جمعي طلبات بيتك واشتريها من السوق حتي لو كانت مسافته بعيده عنك ،هتوفري مبالغ كتيره وهتقدري تشتريها صابحة وطازجة .

اعملي قايمة باصناف الاكل اللي بتحتاجيها شهريا او اسبوعيا واشتريها من اقرب فروع لمحلات الجمله او الهايبر ماركت اللي بتنزل خصومات باستمرار ، لكن الافضل بدل ما تشتري اكتر من الحاجات اللي محتاجها .

اكتبي ورقة بالطلبات والتزمي بيها واحسبي سعرهم وخدي مبلغ علي اد الحاجات اللي محدده تشتريها ، والافضل كمان هو انك تنزلي للتسوق عموما وانتي شبعانه عشان ده بيقلل من السلوك الشرائي ليكي ، لان الجوع من المسببات الرئيسية لزيادة الشرا .

اشتري مستحضرات العناية الخاصة بالجسم سواء الكريمات او الشامبوهات والشاور جيل او بامبرز الاطفال من محلات مستخضرات التجميل بدلا من الصيدلة ، هتكتشفي انك اشتريتي نفس المنتجات ولكن بسعر ارخص .

اللانش بوكس من الحاجات اللي هتساعدك انك تحضري لاولادك وزوجك اكل ليهم اثناء الشغل او المدارس او الدروس يخليهم يقللوا من الاكل برة البيت والوجبات السريعة .

حاولي كمان تديلهم عصاير في ازايز تكون معاهم برة هتخليهم يقللوا من المشروبات الغازية وبكدة هتكوني ضمنتي لاولادك اكل صحي واوفر .

كمان ممكن تجهيزيلهم باستمرار كيك بالبيت او ايس كريم وحلويات زي البسبوسة والكنافه وغيره وتحطيه ليهم بالانش بوكس بدل الاكل لو كان مشوار سريع ده هيخليهم يقللوا من استخدام الكافيهات والمحلات اللي بتدفعهم اضعاف التمن .

حاولي تقللي من الاكل الجاهز علي قد ما تقدري وتجهزي وجبات من السريعة في البيت وخفيفة في الايام اللي بتكوني مرهقة فيها او تكوني مجهزي اكل بالفريزيز جاهز للتسوية ده هيخليكي توفري مبالغ كبيرة جدا من مصروف البيت الشهري .

الخروج للكافيهات والمولات من الحاجات اللي بتكلف الاسرة مصاريف شهرية اضافية كبيرة في غني عنها ، الافضل هو انك تقترحي علي اصحابك واصحاب اولادك بانكوا تتجمعوا في بيتكوا او في جناين او الاماكن المفتوحة عموما وخلي خروجكوا في الكفيهات في اوقات محددة .

جهزي ركن في شقتك سواء البلكونة او ركنة بالبيت او السطح مهيئة للتجمعات واللمة .

زمان الخياطة كانت من الحاجات الاساسية في اي بيت ، وكانت كل ام بتقدر تعمل لاولادها لبسهم باقل التكاليف بمكنة الخياطة الخاصة بيها ، الخياطة من الحاجات السهل تعلميها استعيني بحد من قرايبك او اصحابك يعلمك او حتي كورس او عن طريق اليوتيوب هتوفرلك جزء كبير جدا من المصاريف في بند اللبس بعد الزيادة الكبيرة في اللبس علي القطعه الواحده ، في البيت هتقدري تعمليهم قطع مختلفة شهريا بسعر ارخص .

من المهم جدا انك تكتبي شهريا بالورقة والقلم المصروفات وايه الحاجات اللي اتصرفت فيها عشان تقدري تحددي ايه البند اللي فيه خلل او بينفق فيه مصروفات كبيرة تقدري تستغني عنه او تقللي استخدامه .

كمان الجدول مهم في انك تعملي ترتبي اولوياتك ، من المهم ان كل اول شهر يتحدد اولويات البيت واحتياجاته الاساسية اللي لا غنها عنها بعد كده نبدا نحط المصاريف الاضافية .

من المهم انك تعملي ميزانية شهرية للحوم والدواجن والاسماك وحددي الكمية اللي هتحتاجيها شهريا وتحاولي تقللي منها او تجيبي بدلها بدايل وتتعملي وجبات متنوعة ومكونتها بسيطة ، التنويع في الاكل مش بيحتاج لامكانيات كبيرة لكن بيحتاج لمهارة كويسة .

لو محتاجة تشتري جهاز معين زي غسالة او تلاجة الخ .. فانسب حل انك تدوري علي العروض بالانترنت والخصومات هتلاقي حاجات كتير تناسبك ارخص او عليها عرض او بالقسط او مستعمله استعمال بسيط ، دوري هتلاقي حاجات كتير .

من الضروري جدا ان يكون في ظرف كل شهر فيه جزء او بند من المرتب للطوارئ يشمل الطوارئ الطبية او العزومات والهدايا والمجاملات والسفر بيتحوش علي جمب في حالة حصل ظرف مرضي مفاجئ او اي ظرف ميحصلش اضطراب مفاجئ في المصروف واحتياج لمبلغ كبير فجاة .

كتري من الصدقات والزكاة لانها هتساعد علي البركة في مالك وبيتك .