التونر من الحاجات اللي ليها استخدمات متعددة ومنها الاستخدام اليومي من ضمن روتين العناية بالبشرة لانه بيساعد علي ازالة الاتربة والزيوت المتراكمة علي البشرة اللي بتقلل من ظهور الالتهابات والبثور وكمان بيساعدك انك تققلي من المسام الواسعه وكمان بيفضل استخدامه قبل الميكب للمحافظة عليه اطول فترة ممكنة ، في المقال ده هنقولك ازاي تعملي التونر بالبيت بابسط الطرق .

اضيفي كوب من الماء المغلي او المقطر مع معلقة من النعناع المجفف ومعلقة من خل التفاح احفظيه في الثلاجة لمدة 3 ايام ثم صفيه واستخدميه كتونر .

اضيفي نص العبوة من عصير الليمون والنص الاخر من الماء المغلي او المقطر وضعيه في التلاجة واستخدميه كتونر يومي ، ويعتبر تونر الليمون صالح للبشرة الدهنية وبيساعدها علي غلق المسام والتخلص من الحبوب ، ويمكنك استخدام هذا التونر لمدة شهر .

3 تونر مياة الورد واللافندر
ازاي اعمل تونر بالبيت
اخلطي كوب من ماء الورد مع ثلاث نقط من زيت اللافندر وزيت خشب الصندل مع بعض القطرات من الجلسرين في بخاخ بلاستيكي ، ويعتبر تونر مياة الورد واللافندر مفيد خصوصا للبشرة الجافة والحساسة .

الالوفيرا من الزيوت المفيدة جدا للبشرة وبيعمل علي تضيق المسام الواسعه ،استخدمي زيت الالوفيرا بتمريره علي الوجه بقطنة مخففه بماء الورد ، او بخلطه بماء ورد واستخدامه كتونر مخفف ، تونر الالوفيرا من اكتر الزيوت اهمية للبشرة الدهنية لانه بيساعد علي تهدئتها من حروق الشمس

اغلي كمية من الماء واضيفي عليها كمية بسيطة من العسل وليكن معلقتين وتاكدي من زوبان العسل بالماء ويمكنك اضافة قطرتين من عصير البرتقال او الليمون ورجيه جيدا ثم احفظيه في التلاجة واستخدميه كتونر يوميا .

ضعي مقدار كوب من الماء المغلي بعد غليه وعليه اوراق وردة واحدة لمدة نصف ساعه ويغطي الخليط او يحكم الغلق ثم يصفي ويعبا في عبوة بلاستيكية ويحفظ في التلاجة ، تونر الورد مفيد ومناسب لاصحاب البشرة الحساسة .

اخلطي شرائح ليمونة وشرائح برتقالة مع كوب ونصف من الكحول الابيض متوفر بالصيدليات واخلطي المكونات بالخلاط جيدا ثم صفيه واحفظيه في عبوة بلاستيكية واستخدميه كتونر يوميا وصالح للاستخدام لمدة 6 اشهر .

اخلطي 8 حبات من الاسبرين المطحون علي نص فنجان من الماء وبعض قطرات من خل التفاح واحفظيه بالتلاجة في بخاخ، الاسبرين من المكونات المفيدة جدا للبشرة لانها بتعمل كمادة معالجة للحبوب والالتهابات وتفتيح البشرة .

اغلي كوب من الماء عليه نصف معلقة من النعناع المجفف ومعلقة من الريحان المجفف لمدة 10 دقائق ، صفي الخليط جيدا واضف عليه عصير نصف ليمونة واحتفظ به بالثلاجة .

اضيفي علي فنجان من النعناع معلقة من الكركم رجي الخليط جيدا واحفظيه بعبوة بالثلاجة وهو مناسب لاصحاب البشرة الدهنية ، ركزي استخدامه علي المناطق المصابه بالحبوب لان الكركم مفيد في تهدئة البشرة ومضاد للبكتريا .

التونر ليه طريقتين للاستخدام ، الطريقة الاولي وهي رش التونر علي الوجهه حتي يجف ، الطريقة التانية وهي استخدام قطنة مبللة بالتونر وتمريرها علي الوجه
تقدري تشطفي التونر بالماء الفاتر بعد 15 دقيقة او تتركيه علي الوجه بدون شطف .
تونر العسل مفيد للبشرة الجافة .