معظم المشاكل بين الازواج بيكون اساسها سبب بسيط جدا وسهل الوصول لحل وسط فيه يرضي الطرفين ولكن اللي بيسبب مشكلة كبيرة حقيقية هو اخطاء بيقع فيها الطرفين اثناء الشجار ما بينهم فاغلب انواع الخلافات ان تطرقت ليها هتجد ان الخلاف مش بسبب المشكلة نفسها ولكن بسبب التفاصيل اللي حصلت بعد المشكلة اثناء المشاجره بين الزوجين ،وعشان كده في المقال ده هنقولك ازاي تخلوا المشاجرة ما بينكوا تعدي بشكل صحيح بدون ما يحصل نتائج سلبية كبيرة .

اثناء المشكلة بينسي كل طرف المشكله الرئيسية اللي محتاجين يوصلوا لحل ليها يرضي الطرفين ، فبيحاول كل طرف يلقي باللوم والاتهامات علي الطرف التاني ويخلي مسؤليته من المشكله ومن نتايجها ويحاول كل طرف انه ينتصر لنفسه ويكسب المعركة لصالحه فبيكون النتيجة ان كل طرف رمي بالاتهامات والكلام المجرح والمؤلم للطرف التاني عشان يثبت ان هو الصح ، فبيحصل بعدها نوع من الصدمة من الطرفين وبيحصل فتور وبعد لفترات طويلة .

خلي هدفكم الاول اثناء النقاش هو الوصول لحل للمشكلة يرضي الطرفين وتجنبوا توجيه الاتهامات والنقد اثناء المشاجرات لانها بتخليكم تحيدوا عن الهدف الاصلي وهو حل المشكلة وبتساعد علي تفاقم الخناقة .

اعتراف كل طرف بانه مخطأ في جزء ما يساعدكما علي تخطي المشكله وحلها دون الدخول في المزيد من المشاكل والتفاصيل واعترافك بالخطا احيانا يكسبك احترام زوجك /زوجتك ويشجع الطرف الاخر علي التعامل بالمثل والتسامح .

غالبا اثناء الشجار بيكون كلا الزوجين صوتهم مرتفع وكلاهما لا يحاول سماع الاخر ،وكل منهما يحاول ان يسمع الاخر لكي يتتصيد له الاخطاء ولينصف نفسه ، حاول ان تترك مساحة للطرف الاخر لكي يتكلم وحاول ان تسمعه جيدا وان تفهم مقصده وان تتفهم مشاعره وان تعطي لنفسك الفرص لدقيقة لتضع نفسك في نفس موقفه .

لا تقع في خطئ التسفيه من رائي الطرف الاخر اثناء الشجار واحرص علي عدم استخدام الكلمات الجارحة والمهينة ، وعودوا انفسكم ان تحفظوا علي وجود خطوط حمراء اثناء الشجار والمحافظة علي احترام كل طرف للاخر رغم الاختلاف ، واعلم ان بالكلمة الطيبة ممكن ان تسير الامور تماما عكس مجراها خاصة في هذه الاوقات .

انسب توقيت للكلمات الطيبه هي اثناء الشجار ، في الشائع يتعمد كلا الزوجين قول بعض الجمل الجارحة والتي تشعر الطرف الاخر انه ليس له قيمة مما يزيد من حجم المشكلة ويتسبب في جرح للطرف الاخر …

جرب ان تقول مثل هذه الجمل اثناء الشجار وسوف تري اثارها ونتائجها المذهله في تقليل حدة المشكلة ، “انا هسكت لغاية لما نهدى عشان انا حريص ان الموضوع ميكبرش “، بدلا من انا هسكت عشان انا ممكن اقول كلام ياذيك /ي ، انا هسكت عشان مش حابب ان مشكلة زي دي تاثر علي علاقتنا ولما نهدي نرجع نتكلم ، او انا متفهم ان كل واحد فينا شايف الموضوع من وجهة نظره احنا محتاجين نهدى ونفكر في حل يرضينا احنا الاتنين ومحدش يكون زعلان ، وهكذا دائما استخدم الجمل الايجابية بدلا من الجمل السلبية اثناء الغضب التي تولد شعورا بالندم .

معظم الناس بتحاول تتوصل لحل نهائي للمشكلة اثناء الشجار ، ولكن الافضل في حالة ما تم الخلاف وتطرق الي الشجار ان ياخد كلا الطرفين استراحه ولو قليلة لكي يهدؤا ويفكروا ويراجعوا انفسم ولا ياخدوا قرارات سريعة اثناء الغضب حتي ولو تطلب الامر النقاش اكثر من مره علي فترات فالتوقل لنتيجة الايجابية بطيئة خير من نتيجة سلبية سريعة

حاولوا ان لا تدخلوا اي اطراف اخري حتي اقرب الناس اليكم في معظم مشاكلكم وحاولوا ان تجدوا حلولا لها بانفسكم ، لان دخول اطراف اخري بيزيد الامور تعقيدا ومن المحتمل ان يسبب المزيد من المشاكل مستقبليا ،ادخلوا اطراف اخري في اضيق الحالات في حال تفاقم المشكلة ووصولها الي طريق مسدود ،وحاولوا ان يكون هذا الشخص حكيم واهلا للثقة وغير مائل في حكمه لطرف من الطرفين وقد تم اختياره برضي من الطرفين .

معظم المشاكل بيكون سببها الرئيسي وبدايتها بسبب نبرة الصوت وطريقة الكلام اكتر من المشكله نفسها ، حاولوا تركزوا علي طريقة كلامكم ونبرة صوتكم اثناء النقاشات خصوصا عند توجيه انتقاد او ملاحظة للطرف التاني ، حاول ان تستخدم نبرة صوت لينة وبها نوع من الود وسوف تلاحظ الفرق في سياق الكلام .

عند الانتقاد يستحسن أن تبدي ابتسامة على وجهك مع لغة جسد دافئة حتى يشعر الشخص الآخر بأنك رؤوف به شفوق عليه، كما أنها تسد الفجوات بينكما، مما يساعده على تقبل الانتقاد والعمل على تغيير نفسه وتطويره .

غالبا ما يستخدم احد الازواج الصمت كوسيلة ضغط علي الطرف الاخر او رفضا للتحدث معه ، رفض الحديث أو التفاعل مع شريكك كوسيلة للعقاب يؤدي الي ترك جذوة الخلاف مشتعلة ، لذلك بدلاً من أن تدير ظهرك لشريكك، أفتح قلبك له واخبره بما يضايقك” .

تجنبا توجيه الانتقادات او الاهانات لبعضكما امام الابناء والاخرين
لا تستخدم المعايرة كوسيلة للضغط علي الطرف الاخر لانها لها اضرار جسيمة وبالغة .