كل البنات بتخاف من أنها تدخل غرفة تبديل الملابس (البروفه) نظراً للحوادث الكتير اللي بنسمع عنها واللي بقت ظاهرة منتشرة وهي ظاهرة التصوير . بعض أصحاب المحلات معدومي الضمير وبيقوموا بوضع كاميرات مخفيه في غرفة تبديل الملابس . هنعرف النهارده ازاي تكتشفي إن المكان فيه كاميرا مخفي أم هو أمن . وده عن طريق أبلكيشن بيقدر يبعت ويستقبل إشارات الكاميرا وأكتشاف مكانها وتحديده . فيه تطبيقات كتير بتقوم بالوظيفه دي زي DetectIT Device و Hidden Camera Detecor والنهارده هنقوم بشرح أبلكيشن Hidden Camera Detecor نظراً لشهرته الواسعة وسهولة التعامل معه

أدخل على متجر Google Play من موبايلك وأكتب في مربع البحث أسم التطبيق وهو بالشكل التالي : “Hidden Camera Detecor” . أضغط بعدها على كلمة install علشان تقوم بتحميل وتثبيت التطبيق على موبايلك وتقدر تستخدمه بسهولة . بعد ما ينتهي التحميل هتتحول كلمة install وهتبقى كلمة open فأضغط عليها علشان تفتح التطبيق .

بعد فتح التطبيق ستظهر النافذة الرئيسية للتطبيق وتحتوي على العديد من الخيارات مثل :

1- detect camera with radition meter >تحديد مكان الكاميرا عن طريق الموجات الكهرومغنطيسية .

2- detect infrared camera > تحديد وجود كاميرا عن طريق الوضع الليلي .

3- tips & tricks > خطوات ونصائح .

4- donate > تبرع للتطبيق ؟

كشف التطبيق عن طريق إلتقاط الموجات الكهرومغناطيسية للكاميرا وفي بعض التطبيقات اﻷخرى مثل DetectIT Device والذي يقوم بإصدار صوت تحذيري عالي عند إلتقاط موجات كهرومغناطيسية .

توجيه الكاميرا في المكان المشكوك فيه وإذا كانت هناك فيه كاميرا بالفعل سوف تلاحظ وجود وميض أبيض من نفس الإتجاه الذي قمت بتوجيه كاميرا الموبايل لها

التطبيق يحتوي على العديد من النصائح والخطوات التي يجب إتباعها في بعض الأماكن التي من الممكن زرع كاميرا بشكل مخفي بها وما يجب عليك فعله لتحديد مكانها .