لو إنتي من عشاق الشوكولاته ، النهارده هنتعلم مع بعض نعمل حاجة حلوة من 3 مكونات بس. و مش هتحتاجي دقيق ولا بيض ولا زبده ، كله شوكولاته في شوكولاته. هو فيه أحلي من كده؟ لا طبعا ؛ و كمان مش هتحتاجي الفرن و هترتاحي من مشاكل الخبز ، يعني من الآخر دي تقريباً أسهل حاجة ممكن تعمليها لو عايزة حاجة حلوة في نص الليل من غير مجهود . يلا بينا نشوف مع بعض طريقة ترافل الشوكولاته.

  •  جهزي المكونات

20 قطعة بسكويت أوريو ، 5 معالق شوكولاته نوتيلا كبيرة ، فنجان شوكولاته سايحة ، سبرنكلز أو أي حاجة للتزيين (اختياري) .

  • إضربي بسكويت الأوريو مع النوتيلا

حطي الأوريو و النوتيلا في الفود بروسيسور ( الكبة ) و شغليه لحد لما الخليط يبقي ناعم. الموضوع ده ممكن ياخد حوالي دقيقة ، بتعتمد على الفود بروسيسور بتاعك و قوته.

  • شكلي الخليط و دخليه التلاجة

لو حسيتي إن الخليط ناعم أوي و إنك مش هتعرفي تشكليه ، سيبيه في التلاجة لمده ربع ساعة ( مش أكتر من كده علشان مينشفش و تعرفي تشكليه) و بعدين شكليه على شكل دواير . لو الخليط كويس و متماسك ، إبدأي شكليه على طول . كل دايرة تكون بمقدار معلقة كبيرة من الخليط . حطي دواير الترافل في صينية مفروشة بورقة زبدة. بعد كده دخلي الترافل التلاجة مرة كمان علشان تمسك في بعض.

  •  سيحي الشوكولاته

ممكن هنا تستخدمي أي نوع شوكولاته ساده انتي بتحبيها.هاتي الشوكولاته اللي إخترنيها و سيحيها. ممكن تعملي كده بطريقتين: الأولي إنك تسيحي الشوكولاتة في الميكروويف ، و ده طريقة سريعة لكن لازم تكوني حريصة علشان لو زودتي فترة التسخين ممكن الشوكولاتة تتحرق ، إبدأي ب30 ثانية و شوفي التأثير و زودي كل مرة 30 ثانية لحد ما تسيحي الشوكولاتة، و الطريقة التانية علي حمام مائي و طريقة الحمام المائي سهلة، كل اللي تعمليه ، إنك تقطعي الشوكولاتة قطع صغيرة ، و تحطيها في حلة صغيرة و تحطي الحلة الصغيرة في حلة كبيرة فيها ميه سخنة و تسبيها من 5 ل 10 دقايق لحد ما تسيح.

  • غطي الترافل بالشوكولاته

طلعي الترافل من التلاجة ، غطسي كل واحد في الشوكولاته كويس جداً و حطيها مره تاني في الصينية على ورق الزبدة .

  • زيني و قدمي

رشي سبرنكلز على الترافل. ممكن تستبدلي السبرنكلز بشوكولاته بيضة ، جوز هند أو سوداني مطحون. ممكن تستغني عن التزيين خالص لو مش متوفر و تلتزمي بال3 مكونات الرئيسية بس . دخلي الترافل التلاجة مره أخيره قبل ما تستمتعي بأحلي و أسرع طريقة تاكلي بيها شوكولاته .

  • نصائــــح

ممكن تخزني الترافل في التلاجة لمده 5 أيام .
علشان نوفر شوية، ممكن تستبدلي النوتيلا بنوع شوكولاتة مصري ، هتلاقي إختيارات حلوة كتير في السوق .